Allmänna Användarvillkor | Zendla

1. ALLMÄNT

1.1 Om Villkoren
Genom att registrera ett konto hos Zendla och lägga en beställning via Plattformen, bekräftar du att du har läst och godkänner dessa Villkor med bindande verkan samt intygar riktigheten i de uppgifter som du lämnat. Villkoren reglerar relationen mellan dig och Zendla i samband med användning av tjänsten.

Genom att lägga en beställning via Plattformen intygar du vidare att:

  • Du är minst 18 år;
  • Du har rättskapacitet att ingå avtal; och
  • Du är innehavare av det bank-/kreditkort eller bankkonto som används för köp på Plattformen.

Om du har frågor om dessa Villkor eller av någon annan anledning vill komma i kontakt med oss, hittar du våra kontaktuppgifter längst ner i dessa Villkor under avsnitt 20.

1.2 Om Zendlas rätt att begränsa
Zendla förbehåller sig rätten att utforma och använda policyer, förfaranden, åtgärder och verktyg för att säkerställa att Plattformen används på ett sätt som inte strider mot lag eller våra policyer och dessa Villkor. Om Plattformen används på ett sätt som är olagligt eller inte överensstämmer med våra policyer eller dessa Villkor, förbehåller vi oss rätten att granska och vidta åtgärder mot sådana handlingar. Läs mer om Zendlas rätt att agera mot kunder i avsnitt 12 och 16.

2. DITT KONTO

Zendla tillåter endast ett konto per kund. Om du representerar ett företag och vill att dina anställda ska kunna göra köp via Zendla, vänligen kontakta vår kundservice för mer information om företagslösningar. Du ansvarar för att dina inloggningsuppgifter hålls säkra och inte sprids till obehöriga. Om en tredje part får tillgång till, eller om du misstänker att en tredje part har fått tillgång till, dina inloggningsuppgifter, ska du omedelbart informera Zendla. I sådana fall förbehåller sig Zendla rätten att stänga av eller radera ditt konto utan vidare underrättelse. Om du inte informerar Zendla vid misstanke om obehörig åtkomst, kommer du vara ansvarig för all fortsatt aktivitet på ditt konto.

Om du glömmer ditt lösenord kan det återställas genom att använda länken "Glömt ditt lösenord?" på Plattformen.

Om du vill radera ditt konto kan du klicka på fliken "Profil" (för webb) eller "Konto" och "Se profil" (för app) och välja "Radera min profil" för webbversionen eller "Radera mitt konto" i appen. Alternativt kan du kontakta vår kundservice via e-post, se avsnitt 20.

3. PLATTFORMEN OCH DESS UTBUD

3.1 Plattformens utbud
Zendla använder ett rekommendationssystem för att föreslå produkter och partners på plattformen. Utbudet och rankningen av partners och produkter kan variera över tid, men är alltid utformade för att ge dig en så bra kundupplevelse som möjligt. Det utbud som presenteras baseras bland annat på den leveransadress du anger samt de filter du kan använda för att sortera utbudet, exempelvis efter specifika kategorier eller leveranstid. Vidare påverkas utbudet av partners popularitet, som bedöms utifrån andra användares order- och klickhistorik i relation till partnern, samt dina tidigare beställningar och preferenser baserade på din användning av plattformen. För att säkerställa produktkvalitet och snabb leverans begränsas dock utbudet till produkter från partners med ett affärsställe i närheten av din leveransadress.

Om du ändrar din leveransadress, eller väljer alternativet Pick-Up (upphämtning vid partnerns affärsställe), kan utbudet och rankningen ändras. Även yttre faktorer som väder, trafik och efterfrågan kan påverka utbudet och rankningen.

Partners har möjlighet att betala för olika typer av betald placering eller prioriterad rankning ("Betald Placering"). På plattformen markeras sådan Betald Placering exempelvis med "sponsrad", "erbjudande" eller liknande. Restauranger som presterar högt i beställningsflöde, kundomdömen, tillgänglighet och få avbrutna ordrar kan även få märkningen "Topprestaurang". Utbudet och rankningen kan också baseras på andra faktorer för att säkerställa en bra kundupplevelse.

3.2 Hur sökresultat rankas
När du söker efter partners och produkter på plattformen rankas sökresultaten huvudsakligen baserat på följande kriterier:

  • Innehållet i din sökning: De sökresultat som bäst reflekterar din sökfråga visas högst upp. Detta kan inkludera partners namn, produkter eller specifika erbjudanden. Om din sökfråga innehåller särskilda kännetecken relaterade till produkter (t.ex. en viss typ av maträtt) eller partners (t.ex. en viss typ av restaurang) kommer de resultaten som matchar närmast visas högst upp.

  • Öppettider, avstånd och leveranstid: Resultaten påverkas också av öppettider, avstånd och leveranstid till den adress du angett. Kortare leveranstid innebär högre rankning. Om flera partners inom samma varumärke finns i samma område kan endast den med kortast leveranstid visas. Ändring av leveransadress eller val av Pick-Up kan påverka resultaten.

  • Popularitet: En partners popularitet, baserad på visningar och/eller beställningar inom en viss tidsram, påverkar också rankningen. Ju mer populär en partner är, desto högre listas den.

  • Betald Placering: Betalda placeringar, marknadsföring och kampanjer kan påverka rankningen. En partner med betald placering visas högre om den erbjuder produkter som matchar din sökning.

Andra faktorer kan också påverka rankningen. Den relativa vikten av de nämnda kriterierna beror på din sökning och varifrån, rent geografiskt, sökningen görs. Som en generell regel visas de partners som bäst matchar din sökning eller som erbjuder flest av de produkter du sökt efter högst upp. Partners kan dock rankas högre om de har höga betyg eller om de kan leverera snabbt.

4. BESTÄLLNINGAR

4.1 Övergripande om beställningar
På Zendlas plattform kan du beställa produkter från våra partners för leverans eller, i vissa fall, genom Pick-Up. Beställningar kan göras på svenska och engelska. Efter att du lagt en beställning skickas en bekräftelse till den e-postadress du angett när du registrerade ditt konto hos Zendla. Bekräftelsen innehåller information om din beställning samt eventuella ytterligare villkor som kan vara tillämpliga.

Produkterna levereras antingen av en budpartner, tredje part (inhyrd av Zendla), eller av partnern själv till den leveransadress du angav vid beställningen. Om du istället valt Pick-Up ansvarar du för att hämta din beställning på den angivna platsen vid beställningstillfället.

Alla betalningar för produkter och leveransavgifter sker på plattformen. Du ska inte betala något direkt till budet som levererar produkten eller till den partner som tillhandahåller produkten vid Pick-Up.

Om särskilda villkor tillämpas, som avviker från vad som anges här och i avsnitt 5, kommer vi att informera dig om dessa under köpprocessen.

4.2 Hur du genomför en beställning
Alla beställningar genomförs på plattformen. Du väljer först om du vill få din beställning levererad eller hämta den genom Pick-Up, om det alternativet finns tillgängligt. Du kan också välja att göra en förbeställning för leverans eller Pick-Up vid ett senare tillfälle, upp till tre (3) dygn i förväg. Därefter väljer du de produkter du vill köpa, lägger dem i din varukorg och genomför beställningen vid checkout.

När du klickar på "Lägg beställning" lämnar du ett erbjudande att köpa de produkter som anges i din beställning för det angivna priset, vilket debiteras via den valda betalningsmetoden. Vid beställningar från restauranger får du möjlighet att avbryta hela beställningen om någon av dina valda produkter inte är tillgänglig innan checkout. Du kan också välja att endast ta bort den produkt som saknas. Denna möjlighet finns inte när du beställer från butiker.

Observera att Zendla aldrig tar emot beställningar via e-post eller chatt och att alla betalningar alltid sker på plattformen.

Efter att du genomfört en beställning får du ett mejl som bekräftar att Zendla har mottagit beställningen och att vi återkommer så snart partnern har accepterat den. När partnern har accepterat beställningen och avtalet ingåtts, framgår detta på plattformen, där också den beräknade leveranstiden eller tid för Pick-Up visas.

Observera att en beställning inte kan avbrytas av dig efter att den accepterats av partnern. Fram till dess kan du när som helst ändra eller avbryta beställningen. Genom att lägga en beställning godkänner du dock att leveranskostnaden, om partnern accepterar din beställning, inte är återbetalningsbar och att du därmed förlorar din ångerrätt avseende leveranstjänsten när den har fullgjorts. Läs mer om din ångerrätt under avsnitt 11 nedan.

Om produkter tar slut i lager efter att du har gjort en beställning, kan partnern i samråd med dig, och i den mån det är möjligt, erbjuda en likvärdig ersättningsprodukt. Denna möjlighet gäller inte när du beställer från restauranger. Ersättningsprodukten kommer aldrig kosta mer än den ursprungligen beställda produkten och du betalar alltid det lägsta priset mellan den beställda och den levererade ersättningsprodukten. Om ersättningsprodukten har ett lägre pris återbetalas mellanskillnaden till dig.

Om Zendla eller en partner inte kan leverera en eller flera produkter av någon anledning, förbehåller vi oss rätten att helt eller delvis avbryta beställningen, och beloppet för den eller de produkter som inte kunde levereras återbetalas.

När din beställning har levererats skickas ett kvitto till din registrerade e-postadress där köpet specificeras, inklusive eventuella ersättningsprodukter. Kvittot utfärdas antingen av Zendla för egen räkning eller på uppdrag av partnern som sålt produkterna till dig.

4.3 Speciella instruktioner vid beställning
Du har rätt att lämna särskilda instruktioner för en beställning eller för specifika produkter i beställningen. I den mån det är möjligt och kommersiellt rimligt kommer våra partners att följa dessa instruktioner. Varken partnern eller Zendla är dock skyldiga att byta ut eller återbetala en beställning eller produkt baserat på dina instruktioner.

För instruktioner gällande allergener, allergiska reaktioner eller kostrestriktioner, vänligen kontakta den relevanta partnern direkt innan du lägger din beställning. Om du är särskilt känslig för vissa allergener, observera att varken Zendla eller partnern kan garantera att din produkt inte transporteras tillsammans med produkter som innehåller sådana allergener.

4.4 Särskilt om beställningar från restauranger
När produkter beställs från restauranger på plattformen agerar Zendla som en förmedlare och transportör av produkterna. Det är dock restaurangen som ansvarar för beredningen av produkterna, och avtalet om köp av produkterna ingås mellan dig och restaurangen.

4.5 Särskilt om beställningar från butiker
När produkter beställs från butiker på plattformen agerar Zendla som förmedlare och transportör av produkterna. Avtalet om köp ingås mellan dig och butiken, medan avtalet om leverans ingås mellan dig och Zendla.

5. PRISER OCH AVGIFTER

5.1 Pris
De aktuella priserna för produkter och leveransavgifter visas på plattformen när du besöker respektive butiks eller restaurangs sida. Under avsnittet "Mer info" kan du hitta detaljerad information om hur serviceavgiften beräknas. Zendla reserverar sig för eventuella uppenbara felskrivningar avseende pris eller annan information. Samtliga priser på plattformen anges inklusive mervärdesskatt. Vid vissa kampanjer, exempelvis för specialerbjudanden, kan priset för produkten, leveransavgiften och serviceavgiften kombineras till ett enda pris under köpprocessen. De särskilda villkoren som gäller för dessa kampanjer framgår vid beställningstillfället.

Priserna kan påverkas av erbjudanden som gäller specifika partners, produkter eller produktkategorier, eller orderbeloppet. Dessa erbjudanden kan subventioneras antingen av Zendla eller partnern. Zendla kan även erbjuda bonusprogram, kampanjer och andra incitament vid olika tillfällen.

Zendla förbehåller sig rätten att uppdatera priser, innehåll och annan information om produkterna. Det är ditt ansvar att kontrollera vilka priser som gäller vid tidpunkten för din beställning.

5.2 Leveransavgift
Vid beställning med leverans visas den tillämpliga leveransavgiften separat för respektive partner och i din varukorg. Leveransavgiften baseras bland annat på avståndet mellan dig och partnern, ordervolymer vid beställningstillfället samt eventuella erbjudanden på leveransavgiften vid tidpunkten för beställningen. Tillfälliga indikatorer, såsom röda eller gröna pilar, kan visa höjningar eller sänkningar av leveransavgiften för vissa partners.

5.3 Minsta ordervärde
Ett minsta ordervärde kan tillämpas vid köp via plattformen. Detta varierar beroende på vilken partner du beställer från och framgår alltid i din varukorg innan du slutför beställningen. Om ditt beställningsvärde understiger det minsta ordervärdet kan du behöva betala mellanskillnaden mellan det totala produktvärdet och det minsta ordervärdet. Detta belopp kan dras av från återbetalningen vid eventuell retur.

5.4 Prissänkningar
Vid prissänkningar där 7a § prisinformationslagen (2004:347) är tillämplig, visas även det tidigare priset. Detta sker genom att det lägsta priset som erbjudits under de senaste 30 dagarna visas som genomstruket bredvid det nya, sänkta priset, såvida det inte gäller produkter som snabbt kan försämras eller bli för gamla.

5.5 Pris baserat på cirkavikt
För produkter vars pris baseras på vikt, anges en cirkavikt för alla produkter inom samma kategori. Denna cirkavikt används för att visa priset på plattformen och motsvarar det slutliga priset som debiteras vid checkout.

5.6 Retursystem för förpackningar
Priser för drycker som säljs i flaskor och burkar exkluderar pant, om tillämpligt. För mer information om hur pant återfås, besök https://pantamera.nu/.

Zendla och våra partners kan även ha samarbeten med tredjepartsleverantörer för retursystem av matbehållare. Panten för dessa matbehållare är, i tillämpliga fall, exkluderad från produktens pris.

6. BETALNING

6.1 Hur betalning går till
Om inte annat överenskommits, sker betalning för din beställning vid beställningstillfället med bank-/kreditkort, direktbetalning, eller andra betalningsmetoder ("Betalningsmetoder") som erbjuds på plattformen vid tidpunkten för beställningen. Giltiga rabattkoder eller presentkort kan också användas för att betala hela eller delar av din beställning. De betalningsmetoder som är tillgängliga för din beställning visas i checkout.

Observera att Zendla inte kan garantera att alla betalningsmetoder alltid är tillgängliga och att de kan vara temporärt otillgängliga eller begränsade från tid till annan. Zendla förbehåller sig rätten att när som helst erbjuda ytterligare betalningsmetoder eller ta bort befintliga betalningsmetoder efter eget gottfinnande.

Med ditt samtycke kan dina bank-/kreditkortsuppgifter eller annan betalningsinformation sparas hos våra tredjeparts betalleverantörer för framtida beställningar. Zendla sparar dock inte dina bank-/kreditkortsuppgifter eller annan betalningsinformation.

6.2 Inga egna betaltjänster
Zendla tillhandahåller inga egna betaltjänster. Alla onlinebetalningar hanteras av externa betaltjänstleverantörer, inklusive Stripe, som presenteras på plattformen. Genom att göra en beställning via plattformen godkänner du, utöver dessa Villkor, även villkoren för den betaltjänstleverantör som hanterar din betalning. För mer information, vänligen besök respektive betaltjänstleverantörs hemsida.

7. ERBJUDANDEN OCH TILLGODOHAVANDEN

7.1 Kampanjer, presentkort och rabattkoder
Zendla kan från tid till annan erbjuda kampanjer och olika typer av rabatter på plattformen ("Kampanjer"). På plattformen kan kunder även köpa presentkort som kan användas för att köpa produkter på plattformen ("Presentkort"). Zendla kan också erbjuda dig tillgodohavanden i form av rabattkoder som kan användas för att köpa produkter på plattformen ("Rabattkoder"). Observera att rabattkoder inte kan användas för att köpa presentkort.

Zendla kan också utfärda rabattkoder som kompensation för förseningar eller andra problem med din beställning. Sådana rabattkoder utfärdas efter Zendlas eget gottfinnande och är giltiga i sju (7) dagar från dagen för utfärdandet. Du hittar dessa rabattkoder under fliken "Rabattkoder" i din profil. Notera att dessa typer av rabattkoder skiljer sig från de rabattkoder som utfärdas vid reklamationer, se mer under avsnitt 11.1.

Presentkort och rabattkoder med ett bestämt nominellt värde kan lösas in vid beställningar för att helt eller delvis betala för produkter, leverans och andra avgifter, om inget annat anges specifikt för den aktuella rabattkoden eller presentkortet.

7.2 Begränsningar i användningsområde
Följande begränsningar gäller för kampanjer, presentkort och rabattkoder:

  • Vissa partners och produkter kan vara undantagna från kampanjer, presentkort och rabattkoder.
  • Presentkort och rabattkoder kan inte lösas in mot kontanter och kan bara användas en gång.
  • Presentkort och rabattkoder förbrukas vid användning, oavsett om hela beloppet nyttjats eller ej, och kan endast användas innan beställningen är slutförd.
  • Zendla lägger inte till kampanjer, presentkort eller rabattkoder i efterhand på redan genomförda beställningar.
  • När giltighetsperioden för presentkort eller rabattkoder har gått ut kan de inte längre användas som betalningsmedel på plattformen och kan inte heller återaktiveras. Eventuella tillgodohavanden eller kvarvarande värden kommer inte att återbetalas.
  • Kampanjer, presentkort och rabattkoder kan inte användas för produkter som har åldersbegränsningar. Vid beställningar som innehåller både åldersbegränsade och icke-åldersbegränsade produkter, kommer den relevanta kampanjen, presentkortet eller rabattkoden endast att appliceras på de icke-åldersbegränsade produkterna.

Om Zendla erbjuder dig introduktionspriser eller "prova på-priser" gäller dessa endast en (1) gång per registrerad användare.

Presentkort, rabattkoder och introduktionspriser är i regel personliga och får inte säljas vidare till tredje part, om inte Zendla uttryckligen tillåter det. Om du missbrukar eller använder kampanjer, presentkort, rabattkoder eller introduktionspriser på ett otillåtet, bedrägligt eller olämpligt sätt, har Zendla rätt att avsluta, dra tillbaka eller ogiltigförklara dessa. Zendla förbehåller sig också rätten att debitera dig för kostnader och utgifter i samband med sådan aktivitet, samt att stänga av dig från plattformen.

Utöver dessa villkor kan andra specifika villkor gälla för användning av kampanjer, presentkort, rabattkoder och introduktionspriser. Dessa villkor kan då gälla tillsammans med dessa allmänna villkor.

8. VILLKOR FÖR LEVERANS OCH PICK-UP

8.1 Leveranstider
Leveranstider och upphämtningstider för Pick-Up som anges i samband med din beställning, eller efter genomförd betalning, är ungefärliga och kan påverkas av trafik-, väderförhållanden eller andra faktorer utanför Zendlas kontroll. Om en leverans blir försenad eller inte kan genomföras, kommer vi att meddela dig så snart som möjligt. Under vissa omständigheter kan du ha rätt till ersättning vid leveransförseningar.

För beställningar som levereras direkt av partnern kan Zendla be dig att kontakta partnern direkt vid leveransproblem eller förseningar.

8.2 Leverans
När du lägger en beställning för leverans på plattformen (direkt eller förbeställd), bekräftar och godkänner du att de beställda produkterna kommer att levereras till den adress du angett vid beställningen. Leverans kan endast göras till adresser som våra bud kan lokalisera och nå.

Inför leveransen ansvarar du för att:

  • Vara tillgänglig för att ta emot meddelanden via appen eller samtal på det telefonnummer du angett på plattformen; och
  • Vara tillgänglig på den angivna leveransadressen för att ta emot beställningen, om du inte angett i förväg att den ska lämnas utanför dörren.

Om du inte är tillgänglig vid leveranstillfället har Zendla eller partnern rätt att lämna leveransen utanför dörren, även om du inte godkänt detta i förväg, under förutsättning att inga särskilda krav finns på produkten, såsom kundidentifiering. Observera att Zendla eller partnern inte är skyldiga att lämna beställningar utanför dörren om det anses olämpligt eller om särskilda begränsningar gäller för produkterna.

Zendla eller partnern förbehåller sig rätten att avbryta beställningen om:

  • Budet inte kan nå dig;
  • Du, eller ditt ombud, inte kan uppvisa giltig legitimation för produkter som kräver ålderskontroll, om du är minderårig, berusad eller drogpåverkad, eller om det finns misstanke om langning;
  • Du har lämnat felaktig eller bristfällig information vid beställningen; eller
  • Du beter dig hotfullt eller kränkande mot budet.

Om en beställning avbryts av något av dessa skäl, förlorar du rätten till återbetalning och kommer att debiteras fullt pris för produkterna och eventuella andra kostnader som Zendla eller partnern haft i samband med din beställning.

När beställningen har levererats till din angivna adress övergår risken för förlust eller skada på produkten till dig. Varken Zendla eller partnern ansvarar för eventuell förlust eller skada som uppstår efter leverans.

8.3 Pick-Up
Om du valt Pick-Up vid beställningen ska produkterna hämtas på partnerns affärsställe vid den tid som anges på plattformen. Beroende på typ av produkt kan partnern kräva att du uppvisar giltig legitimation vid upphämtning. Precis som vid leverans kan partnern neka utlämning om något av de skäl som anges i avsnitt 8.2 föreligger.

Vissa produkter, såsom kyl- och frysvaror, kan påverkas negativt om de inte hämtas i tid. Zendla eller partnern ansvarar inte för försämringar eller påverkan på produkterna om du inte hämtar dem vid den angivna tiden.

Om beställningen inte hämtas inom rimlig tid efter den angivna upphämtningstiden (vanligtvis 30 minuter beroende på produkter och partnerns öppettider) kan du debiteras fullt pris för produkterna om de inte kan säljas på nytt, samt eventuella andra kostnader som Zendla eller partnern haft i samband med beställningen.

När du hämtat upp beställningen övergår risken för förlust eller skada på produkterna till dig. Varken Zendla eller partnern ansvarar för eventuell förlust eller skada på produkterna efter upphämtning.

9. INNEHÅLL OCH KVALITET PÅ MÅLTIDER OCH LIVSMEDEL

9.1 Ansvarsfördelning mellan Zendla och Partnern
Måltider och andra livsmedel som görs tillgängliga för köp på plattformen förbereds och förpackas av våra partners. Zendla är inte ansvarig för förberedelsen, tillagningen eller paketeringen av dessa produkter. Partnern ansvarar för att vara registrerad som livsmedelsanläggning hos lokala myndigheter och följa de krav som Livsmedelsverket ställer.

Zendla har rutiner på plats för att verifiera att partners som hanterar måltider och livsmedel är registrerade hos relevant myndighet. Zendla utför dock ingen egen kontroll av produkterna, utan hanterar dem endast i den utsträckning som krävs för att, i tillämpliga fall, leverera dem till dig.

9.2 Måltider
Den partner som tillagar eller förbereder måltider som erbjuds via plattformen tillhandahåller information om ingredienser och innehåll. Denna information presenteras på plattformen, men Zendla kan inte garantera att informationen alltid är korrekt eller uppdaterad, då partnern kan ändra ingredienser utan vår vetskap. För mer information om allergener, ingredienser eller en råvaras ursprung, vänligen kontakta partnern direkt via kontaktuppgifterna som finns på deras sida under "Info om restaurangen" eller via en länk längst ner på restaurangens menysida på plattformen. Om inget annat anges är måltiderna avsedda att förtäras omedelbart efter leverans. Zendla ansvarar inte för måltidens kvalitet om den förtärs vid ett senare tillfälle.

9.3 Livsmedel
Produktinformation för livsmedel som erbjuds via plattformen tillhandahålls, men Zendla kan inte garantera att denna information alltid är korrekt och uppdaterad. Det är viktigt att du noggrant läser igenom innehållsförteckningen på produktens förpackning innan förtäring, särskilt om du är känslig mot vissa allergener. Om det finns motstridiga uppgifter mellan produktinformationen på plattformen och den som finns på förpackningen, är det alltid innehållsförteckningen på förpackningen som gäller.

Om du har frågor om ingredienser i livsmedel som säljs via plattformen, vänligen kontakta butiken direkt via kontaktuppgifterna som finns på deras partnersida under fliken "Köpinformation" på webb eller "i" för appen.

9.4 Upprätthållande av kvalitet
Partnern plockar ihop och förbereder din beställning för leverans eller Pick-Up omgående eller enligt din förbeställning, på samma sätt som om du själv handlade i butiken. För att säkerställa att produkterna behåller sin kvalitet vid leverans, och att kyl- och frysvaror hanteras korrekt, skickas din beställning till partnern först när vi har ett tillgängligt bud för leveransen.

10. SÄRSKILDA VILLKOR FÖR VISSA PRODUKTER

Produkter som omfattas av åldersbegränsningar, såsom alkohol, receptfria läkemedel, tobak och nikotinpåsar, får endast beställas om du är 18 år eller äldre. Vid beställning av sådana produkter på plattformen måste du verifiera din ålder genom BankID. Genom att lägga en beställning av dessa produkter accepterar du att ingå ett bindande avtal om att köpa de beställda produkterna.

Vid leverans eller Pick-Up kommer Zendla, eller i tillämpliga fall partnern, att genomföra en ålders- och ID-kontroll av mottagaren för att bekräfta att denne är samma person, eller ett angivet ombud, som gjorde beställningen. Om mottagaren inte kan godkännas vid ålders- och ID-kontrollen, kommer Zendla eller partnern, i enlighet med avsnitt 8.2 ovan, inte att leverera eller lämna ut produkten. I sådana fall kommer produkten att återlämnas till partnern. Om beställningen innehåller ytterligare produkter som inte omfattas av åldersbegränsningar kan dessa dock fortfarande levereras eller lämnas ut.

11. REKLAMATION OCH ÅNGERRÄTT

11.1 Reklamation
Som privatperson/konsument har du rätt att reklamera en beställning inom tre (3) år från inköpstillfället om produkter saknas, är bristfälliga, felaktiga eller inte överensstämmer med din beställning. För att göra en reklamation ber vi dig kontakta Zendlas kundservice med en beskrivning av felet inom två (2) månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet.

När vi mottagit ditt meddelande om reklamation, kommer vi att bekräfta detta och granska ärendet så snart som möjligt. Vi kan även involvera den partner som accepterat beställningen och kan komma att efterfråga ytterligare information från dig. Hantering sker i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

Om vi finner att din reklamation är giltig och berättigar till återbetalning, får du välja mellan återbetalning via samma betalningsmetod som användes vid köpet eller en rabattkod för framtida köp på plattformen. Rabattkoder som utfärdas som återbetalning är giltiga i 30 dagar, till skillnad från övriga typer av rabattkoder enligt avsnitt 6.

Observera att även om du inte är berättigad till full återbetalning, kan vår kundservice utfärda rabattkoder som kompensation. Dessa rabattkoder är också giltiga i 30 dagar och kan inte kombineras med andra erbjudanden eller kampanjer. Samma villkor som gäller för rabattkoder enligt avsnitt 6 gäller också för dessa.

11.2 Ångerrätt

11.2.1 Om ångerrätten
Som privatperson/konsument har du i vissa fall rätt att frånträda avtalet och utnyttja din ångerrätt, se avsnitt 11.2.2 nedan.

Observera att genom att lägga en beställning ger du ditt uttryckliga samtycke till att leveranstjänsten påbörjas så snart partnern har accepterat din beställning, och du samtycker till att ångerrätten förverkas när tjänsten är fullgjord.

Exempel på situationer där ångerrätten inte gäller inkluderar:

  • Köp av måltider, livsmedel eller andra produkter med kort hållbarhet eller som snabbt kan försämras;
  • Köp av förseglade produkter där förseglingen brutits av dig och produkten av hälsoskäl eller hygieniska skäl inte kan återlämnas;
  • Köp av lösnummer av tidningar eller tidskrifter;
  • Produkter som efter leverans blandats med andra produkter och inte kan särskiljas.

För en fullständig lista på undantag från ångerrätten, se lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler.

Ångerrätten gäller inte för beställningar som returneras till Zendla eller partnern på grund av ett misslyckat leveransförsök om du inte informerat oss om din önskan att utnyttja ångerrätten innan leveransförsöket. I sådana fall kommer beställningen att avbrytas, och vi förbehåller oss rätten att debitera dig för kostnaderna i enlighet med avsnitt 8.2 ovan.

11.2.2 Utnyttja din ångerrätt
Om du vill utnyttja din ångerrätt, vänligen kontakta vår kundservice eller den relevanta partnern inom 14 dagar från att du mottagit produkten eller, i de fall beställningen består av flera delar, en väsentlig del av produkten. Vem du ska kontakta för att utnyttja ångerrätten framgår på ditt kvitto. För returer från restauranger kan du kontakta vår kundservice direkt. Kontaktuppgifter hittar du i avsnitt 20.

Vi rekommenderar att ditt meddelande om att utnyttja din ångerrätt innehåller följande information:

  • Att du vill frånträda köpet;
  • Ditt ordernummer och datum för beställningen;
  • Vilka produkter du önskar returnera samt ditt namn och adress.

Du kan använda vårt formulär för ångerrätt, eller Konsumentverkets standardformulär för ångerrätt.

11.2.3 Hur du returnerar en produkt
Vid retur av produkter som sålts av butiker bör returen göras direkt hos butiken, om inget annat anges av Zendla eller butiken i fråga. Produkten ska returneras inom 14 dagar från det att du meddelat oss om utnyttjande av ångerrätten. För information om butikens öppettider och adress, se butikens sida på plattformen eller uppgifterna på ditt kvitto. Om du väljer att skicka produkten med post, står du för fraktkostnaderna.

Vid retur av produkter från restauranger där ångerrätten gäller, får du vidare information om adress för retur i vår bekräftelse av din retur. Returen ska ske inom 14 dagar från att du meddelat din ångerrätt, och du är skyldig att förpacka produkten på ett lämpligt sätt.

11.2.4 Återbetalning av returer
Efter att Zendla eller partnern har godkänt returen sker återbetalning med samma betalningsmetod som användes vid köpet, om inget annat överenskommits. Om produkten vid retur har hanterats oaktsamt eller om du hanterat den mer än nödvändigt för att fastställa dess egenskaper, har Zendla eller partnern rätt att dra av en summa för värdeminskning.

Vid beställningar från butiker är partnern ansvarig för godkännande av returer och återbetalningar kan vara villkorade av att produkten återfås av partnern eller att bevis om retur mottagits.

11.3 Begränsningar avseende återbetalning
Observera att Zendla inte återbetalar kostnader för leverans eller andra tjänster relaterade till hantering av reklamerade eller returnerade produkter. Zendla återbetalar inte heller kostnader relaterade till minsta ordervärde eller serviceavgifter. Om du har använt rabattkoder eller beställningen omfattats av kampanjer, kommer kostnaden inte att återbetalas förutom för presentkort eller rabattkoder. Fraktkostnader för returer betalas av dig.

12. KUNDRECENSIONER

Kunder har möjlighet att betygsätta och lämna omdömen om partners och produkter på plattformen. För att säkerställa att betyg och omdömen kommer från kunder som faktiskt köpt produkter från en viss partner, kan recensioner endast lämnas efter att kundens beställning har levererats och under en begränsad tid därefter.

Recensioner som lämnas på plattformen måste vara fria från rasistiskt, sexistiskt, kränkande, trakasserande eller på annat sätt hotfullt eller olagligt innehåll, och får inte inkräkta på tredje parts rättigheter, inklusive immateriella rättigheter. Zendla granskar recensioner, och om en recension enligt vårt gottfinnande eller efter en anmälan enligt avsnitt 13 bedöms vara olaglig, i strid med dessa villkor, eller annars inte överensstämmer med våra värderingar, förbehåller vi oss rätten att ta bort den från plattformen. Om en kund återkommande lämnar recensioner med uppenbart olagligt innehåll, har vi rätt att tillfälligt stänga av kunden från plattformen efter att en förhandsvarning har utfärdats.

Vi kommer alltid att ge kunden en tydlig och specifik motivering till vårt beslut om moderering, och en tillfällig avstängning kommer i första hand att gälla i högst 15 dagar. Vid allvarligare beteenden kan vi besluta att avsluta kundens konto med omedelbar verkan. Kunden får alltid ett meddelande om avstängning eller avslutande av kontot via e-post.

För information om vårt interna system för att överklaga våra beslut, se avsnitt 16.2.

13. KUNDANMÄLNINGAR

Kunder har alltid rätt att anmäla information eller innehåll på plattformen som de anser vara olagligt till Zendlas kundservice. Kontaktinformation till kundservice finns i avsnitt 20.

Observera att om du upprepade gånger lämnar in anmälningar eller klagomål som är uppenbart ogrundade, förbehåller vi oss rätten att tillfälligt avbryta behandlingen av dina anmälningar eller klagomål. Ett sådant avbrott sker endast efter att vi utfärdat en förhandsvarning och kommer i första hand pågå i upp till 15 dagar. Tillfälligt avbrott genomförs i följande fall:

  • Du har redan skickat in en anmälan eller ett klagomål om samma innehåll och detta har redan granskats av oss;
  • Din anmälan är uppenbart ogrundad, påhittad eller görs utan goda avsikter (t.ex. anmälan avser inte innehållet utan istället personen som bidragit med innehållet);
  • Din anmälan eller ditt klagomål saknar grundläggande argument eller stödjande fakta som visar varför innehållet påstås vara olagligt eller strida mot dessa villkor och/eller våra värderingar.

För information om vårt interna system för överklagande av våra beslut, se avsnitt 16.2.

14. PERSONUPPGIFTSBEHANDLING OCH DATASKYDD

Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med vårt Integritetsmeddelande och genom att godkänna dessa Villkor bekräftar du att du är medveten om att vi kan skicka e-post och/eller SMS till dig i samband med din beställning.

Beroende på ditt val av betalningsmetod kan även en extern betaltjänstleverantör, såsom Stripe, komma att behandla dina personuppgifter i enlighet med deras egna villkor.

15. ZENDLAS RÄTTIGHETER

15.1 Respekt för plattformen
Produkter som säljs via Zendlas plattform är avsedda för enskilt bruk, och otillåten kommersiell användning av produkter eller plattformen är strikt förbjuden. Genom att godkänna dessa villkor förbinder du dig att inte sälja vidare eller överlåta någon rättighet eller skyldighet i relation till Zendla.

15.2 Respekt för immateriella rättigheter
Alla upphovsrätter, varumärken, varunamn, logotyper och andra immateriella eller industriella rättigheter som innehas eller används av Zendla, samt de som förekommer på plattformen eller i Zendlas marknadsföringsmaterial (inklusive men inte begränsat till titlar, grafiska bilder, ikoner, skript och källkoder), är vår egen, annan licensgivares eller partnerns egendom. Dessa får inte kopieras, distribueras, säljas, användas, publiceras, överföras, modifieras, ändras eller på annat sätt utnyttjas (helt eller delvis) utan vårt skriftliga samtycke.

Användning av immateriella rättigheter i kommersiellt syfte eller för andra ändamål utan vårt tillstånd är strängt förbjudet, förutom vad som krävs för att använda plattformen i enlighet med dessa villkor.

15.3 Respekt för egendom
Du får inte, oavsett syfte, manipulera, försöka få obehörig åtkomst till, ändra, hacka eller på annat sätt påverka Zendlas egendom, såsom vårt material, mjukvara, hårdvara, källkoder eller annan information.

16. ZENDLAS RÄTT ATT AGERA MOT KUNDER

16.1 Tillfällig eller omedelbar avstängning
Om du ofta publicerar innehåll på plattformen som vi, enligt vårt eget gottfinnande eller efter en anmälan enligt avsnitt 13, bedömer som uppenbart olagligt (t.ex. kränkande, trakasserande, främjar hatpropaganda eller på annat sätt bryter mot dessa villkor), förbehåller vi oss rätten att tillfälligt stänga av dig från plattformen under en rimlig tidsperiod, efter att ha utfärdat en förhandsvarning. Vi kommer alltid ge dig en tydlig och specifik motivering till vårt beslut, och avstängningen kommer i första hand att gälla i högst 15 dagar. För information om vårt interna system för klagomål mot våra beslut, se avsnitt 16.2. Om ditt beteende bedöms vara allvarligt kan vi besluta att avsluta ditt konto med omedelbar verkan, men du kommer alltid få ett meddelande om detta via e-post. Oavsett beteendets allvar kan vi kräva ersättning från dig för skador och kostnader som åsamkats Zendla eller våra partners till följd av ditt beteende.

Vi förbehåller oss även rätten att stänga av konton och avsluta pågående eller förbeställda beställningar, eller avsluta våra tjänster mot dig med omedelbar verkan om du bryter mot dessa villkor, missbrukar våra tjänster, eller på annat sätt orsakar skada eller besvär för Zendla, våra partners eller andra kunder. Detta kan exempelvis ske om vi misstänker att du gör upprepade falska beställningar eller reklamationer. Avstängning av konton sker omedelbart, men du kommer alltid få ett meddelande via e-post. Vid avstängning kommer vi ersätta dig för ej fullbordade beställningar, minus eventuella kostnader som uppstått för Zendla eller partnern till följd av avstängningen.

Vi förbehåller oss även rätten att inaktivera användningen av e-postadresser och/eller betalningsmetoder som tidigare länkats till misstänkta eller bekräftade bedrägerier på plattformen.

16.2 Internt system för hantering av klagomål
Om du mottar ett beslut från oss om avlägsnande av innehåll, tillfällig avstängning eller avslut av konton enligt vad som anges i avsnitt 12, 13 eller 16.1, har du rätt att överklaga beslutet. Information om hur och var överklagandet ska lämnas kommer att tillhandahållas tillsammans med beslutet. Överklagandet måste skickas in inom sex (6) månader från det datum du mottar beslutet.

17. ZENDLA BUSINESS

17.1 Övergripande
Utöver ditt privata konto kan din arbetsgivare erbjuda dig ett företagskonto via Zendlas företagstjänst, "Zendla Business", där du kan göra företagsköp enligt överenskommelse med din arbetsgivare. Om du får tillgång till ett Zendla Business-konto via din arbetsgivare, kommer du ha möjlighet att göra beställningar antingen via ditt privata konto eller ditt Zendla Business-konto, och kan därför byta mellan att vara privat användare och företagsanvändare på plattformen. Om du har båda typerna av konto, är det viktigt att noggrant kontrollera vilket konto du är inloggad på vid köp.

Observera att du och Zendla inte ingår något avtal när din arbetsgivare ger dig tillgång till Zendla Business eller när du gör köp via ditt Zendla Business-konto. Avtalet ingås mellan Zendla och din arbetsgivare, vilket innebär att beställningar som görs via ditt företagskonto inte omfattas av konsumentskyddsregler. I övrigt gäller dock dessa villkor fullt ut.

Som användare av ett Zendla Business-konto är du medveten om att Zendla, enligt de avtal som ingåtts med din arbetsgivare, under vissa omständigheter kan stänga ner ditt konto. Se exempel på sådana situationer i avsnitt 16.1.

Om du vill radera ditt Zendla Business-konto, vänligen kontakta din arbetsgivares administratör för att ta bort kontot eller skicka ett mejl till corporate@zendla.se.

Du kan enkelt se vad som gäller för användning av ditt Zendla Business-konto under fliken "Matbudget". Det är också ditt ansvar att informera dig om de regler och villkor som din arbetsgivare har satt upp för användning av Zendla Business.

17.2 Koppla till ditt privata konto
Vid aktivering av ditt Zendla Business-konto kommer du att tillfrågas om du vill koppla det till ditt privata konto. Denna koppling gör att du enkelt kan växla mellan ditt privata konto och ditt företagskonto på plattformen. Information och uppgifter på ditt privata konto delas inte med ditt Zendla Business-konto. För mer information om vår behandling av personuppgifter, se avsnitt 14 och avsnitt 3.1.4 i vårt integritetsmeddelande gällande behandling av personuppgifter inom ramen för Zendla Business. Vid frågor om hur din arbetsgivare hanterar personuppgifter, vänligen kontakta din arbetsgivare eller granska deras personuppgiftspolicy.

18. ÖVRIGT

18.1 Plattformens tillgänglighet
Vi strävar efter att ge dig en så bra kundupplevelse som möjligt, men vi kan inte garantera att plattformen alltid är säker, tillgänglig utan avbrott, felfri eller fri från tekniska problem, defekter eller virus. Tillfälliga störningar kan inträffa på grund av planerade eller oplanerade systemunderhåll, internet- eller kommunikationsproblem, force majeure eller andra omständigheter utanför vår kontroll. Vi ansvarar inte för förseningar, misslyckade leveranser, fel, förluster eller skador till följd av sådana problem, inklusive de som är vanliga vid användning av plattformen, internet eller elektronisk kommunikation.

Du förstår och accepterar att vi regelbundet uppdaterar plattformen, inklusive mobilappen och vår webbplats, för att säkerställa dess säkerhet och förbättra din användarupplevelse. Vi kan begära att du uppdaterar till en nyare version av mobilappen. Dessa villkor gäller även efter sådana uppdateringar.

18.2 Tredje parts länkar och webbsidor
Plattformen kan innehålla länkar till tredje parts webbsidor, applikationer eller annonser. Genom att klicka på dessa länkar sker det på egen risk. Zendla kontrollerar eller godkänner inte innehållet på tredje parts webbsidor eller applikationer och ansvarar inte för förluster eller skador som kan uppstå i samband med användning av dessa.

18.3 Tillsyn
Zendlas verksamhet är registrerad hos Miljö- och hälsoskyddsnämnden i Stockholm, vilket innebär att verksamheten granskas regelbundet av lokala tillsynsmyndigheter. Vi accepterar endast partners som är registrerade livsmedelsverksamheter och som uppfyller kraven för hantering och beredning av livsmedel.

18.4 Zendlas ytterligare rättigheter
Utöver vad som framgår av dessa villkor, förbehåller sig Zendla rätten att:

  • Överlåta sina rättigheter och skyldigheter enligt dessa villkor till tredje part, förutsatt att den övertagande parten kan förväntas uppfylla skyldigheterna på ett tillfredsställande sätt.
  • Kräva ersättning från dig för skador som Zendla (inklusive styrelseledamöter, anställda, partners eller koncernbolag) lider till följd av ditt missbruk av plattformen eller andra brott mot dessa villkor.

Dessutom gäller följande ansvarsbegränsningar, såvida inget annat framgår av tvingande lag:

  • Zendla ansvarar inte för att produkterna lämpar sig för det specifika ändamål du avser, utöver vad som framgår av villkoren eller produktinformationen. Detta påverkar dock inte dina rättigheter enligt produktansvarslagen (1992:18).
  • Zendla ansvarar inte för direkta eller indirekta skador orsakade av din användning av plattformen eller information från Zendla, såvida inte skadan orsakats av grov oaktsamhet eller uppsåt från vår sida.
  • Zendla förbehåller sig rätten att avbryta en beställning vid force majeure-liknande händelser såsom pandemi, naturkatastrofer, krig, politiska oroligheter, strejk, lockout, blockad eller andra omständigheter utanför vår rimliga kontroll, som gör det väsentligt svårare eller omöjligt att slutföra en beställning.

18.5 Relationen till appbutiksleverantörer
Observera att dessa villkor endast ingås mellan dig och Zendla, och inte med appbutiksleverantörer som Apple Inc. eller Google Inc. Vad gäller vår mobilapp vill vi klargöra följande:

  • Du åtar dig att använda mobilappen i enlighet med de villkor som gäller för respektive appbutiksleverantör.
  • Appbutiksleverantören, inte Zendla, tillhandahåller sin digitala butik för nedladdning och köp av appar.
  • Zendla är ensamt ansvarigt för mobilappen och dess innehåll. Appbutiksleverantören har ingen skyldighet att tillhandahålla support- eller underhållstjänster för mobilappen.
  • Zendla ansvarar ensamt för alla krav som rör mobilappen eller ditt innehav och användning av den, och för eventuella immaterialrättsliga krav från tredje man i samband med mobilappen.

19. TILLÄMPLIG LAG OCH TVISTLÖSNING

Dessa villkor är upprättade och ska tolkas i enlighet med svensk lag.

Tvister mellan dig och Zendla ska i första hand försöka lösas genom överenskommelse. Om vi inte kan nå en överenskommelse och du har köpt produkter via plattformen som privatperson/konsument, kan tvisten prövas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Zendla följer ARN

rekommendationer. I andra fall ska tvisten slutligt avgöras av allmän domstol.

Som privatperson/konsument bosatt inom EU har du också rätt att använda EU-kommissionens ODR-plattform (European Online Dispute Resolution) för tvistlösning via internet. Du hittar ODR-plattformen här.

20. KONTAKTUPPGIFTER

Om du har några frågor om plattformen, produkter, beställningar eller om du upplever problem med ditt konto, är du välkommen att kontakta vår kundservice via e-post på support@zendla.se (för privata kunder) eller corporate@zendla.se (för Zendla Business-kunder). Du kan även, efter att ett köp gjorts, kontakta vår kundservice via chatt på plattformen. Svar på många vanliga frågor finns under fliken "Hjälpcenter" på plattformen. På vår hemsida hittar du aktuell information om våra kundtjänsttider.

Fotnoter

  1. Istället för “konto” används ibland begreppet “profil” i dessa villkor och på plattformen, men de två begreppen har samma betydelse.
  2. Om beställningen görs via ditt Zendla Business-konto, kommer all kommunikation angående den beställningen att ske till den e-postadress som är kopplad till ditt Zendla Business-konto.
  3. Beställningar via ett Zendla Business-konto som inte överstiger din matbudget betalas aldrig av dig personligen, utan av din arbetsgivare. Om du lägger beställningar som överstiger din matbudget, kommer du själv att stå för det överstigande beloppet, och betalning av detta sker på samma sätt som vid beställningar från ditt privata konto.
  4. Vid köp via ett Zendla Business-konto är det Zendla och din arbetsgivare som ingår ett avtal.
  5. Se fotnot 4.
  6. Beställningar som görs via Zendla Business betalas via en företagskredit, såvida du inte överstiger din matbudget, se fotnot 3.
  7. För Stripe, se https://stripe.com/payment-terms/legal (bara tillgängligt på engelska).
  8. Om ångerfristens sista dag infaller på en lördag, söndag eller helgdag, förlängs ångerfristen så att den gäller till nästa vardag.
  9. Exempelvis kan din arbetsgivare ha begränsningar gällande kostnaden för enskilda måltider, vilka typer av livsmedel som får köpas, etc.

Kontakt

Vi finns på över 70 platser

i hela Sverige

+46 73 728 81 62

mån-fre 9-17

kontakt@zendla.se

Vi svarar så fort vi kan

Prenumerera

Senaste nytt och erbjudanden från Zendla.

© Zendla 2024